Suksess med fleksibel sykepleieutdanning

Fleksibel sykepleieutdanning for studenter i Viken og Telemark startet opp høsten 2022. Studentene er fornøyde og resultatene gode etter et semester med utelukkende omvendt undervisning!

Fleksible sykepleiere

(Hva er omvendt undervisning? Se lenger ned på siden)

Fleksibel sykepleie har gjennomført sitt første semester: Drøyt 50 studenter i Viken og Telemark har oppnådd gode resultater på den nasjonale sykepleierprøven og er hittil fornøyde med den fleksible undervisningen fra USN!

Programkoordinatorer Rita Li og Ösp Egilsdottir er også fornøyde med første semester, og snakker i siste episode av eDU-podden om hva som gjør denne utdanningen fleksibel, og hvilke prinsipper for undervisning som ligger til grunn.

Stikkord er

• å bryte ned læringsstoffet i jevne læringsstier
  • gjennomgående flippa undervisningsdesign (førarbeid – webinar – etterarbeid) med mye studentaktivitet i undervisningen
  • digitale læringsressurser, alt samlet på ett sted i ett Canvas-emne

Litt tekniske og administrative hindre har de møtt på for å få dette til, blant annet knyttet til læringsplattformen (Canvas). Det er fortsatt potensial for utvikling, og ikke minst: Omvendt undervisning er krevende.

Likevel: Starten har vært mer enn lovende!

Hva er omvendt undervisning?

Med omvendt undervisning mener vi her undervisningsmetoden Flipped Classroom (les mer på edu.usn.no), der essensen er at studentene får læremidler utover kun pensum som hjelp til å forberede seg til undervisningen. Slik møter de forberedt og undervisningstiden kan brukes til diskusjoner og aktiv læring framfor forelesning fra lærer.