Jeg har blitt regissør av en undervisningsvideo! Selv om jeg elsker film har jeg vel aldri sett for meg at jeg en dag skulle sette navnet mitt på ”rulleteksten”. Men det å lage video er faktisk mye enklere enn hva jeg hadde trodd…
Hvorfor og hvordan man kan bruke video pedagogisk har Svend Andreas Horgen skrevet om på denne bloggen tidligere.
Inspirert av blogginnlegget hans vil jeg dele med dere hvordan jeg har brukt video til å forberede studenter til praksis i sykehuset. For det viser seg at en av sykepleier-studentenes store utfordringer er praksisstudier, der klinisk veiledning er noe de særlig bekymrer seg for.
Sykepleieutdanningen består av 50 prosent veiledet praksis i 6 ulike praksisperioder fra første til tredje (på deltid fjerde) studieår. Rammeplanen for sykepleierutdanningen pålegger praksisstedets sykepleiere å veilede studentene. Forskning viser at studentenes læringsprosesser påvirkes av relasjonen de opplever å ha til kontaktsykepleierne. De har stor betydning for studentenes læring, og studentene har ofte mange og store forventninger knyttet til dem.
På Sykehuset Telemark har to sykepleiere – Elisabeth Christensen og Hanne Bjerva (bildet over) – særskilt ansvar for praksisveiledning. Lang erfaring har gitt dem kunnskap om hvilke forventninger studenter og sykepleiere ofte har til hverandre. Denne kunnskapen ønsket jeg å formidle til studentene, og bruk av video gav meg denne muligheten fordi jeg kunne filme dem på sykehuset mens de snakket sammen om forventninger. Videoopptaket kan sees her.
Jeg brukte iPaden til å filme og ble overrasket over den gode bildekvaliteten. En av årsakene til at jeg brukte iPaden var at jeg etterpå kunne bruke det svært enkle og geniale programmet (appen) iMovie for videoredigering. Hele prosessen fra planlegging til ferdig filmprodukt tok ca 90 minutter. Videoen ble vist på slutten av en praksisforberedende dag der studentene blant annet hadde jobbet med avklaring av egne forventninger. De av studentene som ikke var tilstede den dagen kunne se den på Fronter der jeg hadde lastet den opp.
Selv om jeg ikke kommer til å innkassere en Oscar for videoen, har reaksjonene fra studentene vært overveiende positive. Den største fordelen ved bruk av video på denne måten er avklaring av forventninger. Avklaring kan føre til: forebygging av usikkerhet, frustrasjon, misforståelser, bidra til trygghet og dermed økt læringsutbytte. Studentene blir forberedt på hva som forventes av dem når de kommer ut i praksis og kommer derfor ”fortere i gang”. Jeg kommer garantert til å lage flere videoer da min erfaring er at dette er supplerende verktøy som støtter oppunder studentenes læring.
Innlegg ved Rita Li, høgskolelektor i bachelor for sykepleierutdanning ved HiT.
- Se også Ritas tidligere innlegg: Jeg har flippa! Omvendt undervisning i sykepleien.
- Se nyttige ressurser, kurs og lenker relatert til bruk av video på den nye wikien vår.
- Aktuelt kurs for HiT-ansatte: Lær å lage video (skjermopptak) for pedagogisk bruk.
Gratulerer Rita – flott verktøy for læring.
Flott at du videreutvikler dette, Rita!
Jeg har nå sett både video og blogg, Rita. Takk for inspirasjon og læring.