USN’s nyeste tilskudd i lærerutdanningen heter DigTekLab. Den skal gi studenter, elever og lærere mulighet til å heve sin digitale kompetanse, og være en åpen arena for utforskning, læring og skapning. Dette er et framtidens klasserom, sier Elin Bøen, leder for det nye læringsrommet på campus Notodden.
DigTekLab (se egen blogg) inneholder blant annet:- Roboter
- VR (virtual reality)
- AR-sandbox
- Makerkrok
- Musikk og lyd
- Koding og programmering
- Greenscreen og animasjon
– For oss er det likevel viktig å få frem at det er utvikling av læringsprosesser og læringsmetoder som er viktigst. Dette er et rom for en framtid vi ikke vet hvordan ser ut, men som vi vet i økende grad vil handle om samhandling mellom lærere og elever. I DigTekLab skal derfor elever få muligheten til å utforske og produsere, fremfor å bare være konsumenter av informasjon. Dette gir oss muligheten til å tenke helt annerledes om læring, sier Bøen.
Hun forteller at DigTekLab ikke er ferdig utviklet, og at den aldri kommer til å bli det.

To andre viktige inspirasjonskilder er:
- Future Classroom Lab – European Schoolnet som er et nettverk av ulike «rom» som er inspirert av tankegang fra det opprinnelige rommet i Brussel. Sonetenkning står sentralt hvor ulike soner gir rom for prosessarbeid med ulik tilnærming.
- Makerspace er en bevegelse knyttet til det å lage noe – det å kunne gå inn med ideer, nysgjerrighet og skapertrang. Kombinere tradisjonelle materialer med teknologi.
Mer om DigTekLab på Notodden:
- Se egen blogg for DigTekLaben.
- Se video m.m. fra åpningen nylig i nyhetssak på USN’s nettsider.

Jeg kan anbefale et besøk på DigTekLab. Morsomt å prøve ny teknologi, og en kommer alltid i samtale med noen som er der om hvordan teknologi kan brukes i læringsarbeid, muligheter og begrensninger. Alle burde prøve VR-brillene – det å gå planken fra 6. etasje og prøve å hoppe på sleden, er en opplevelse som ikke kan beskrives med ord.