Førstelektor Peer Andersen ved Høgskolen i Telemark har vunnet prisen som Årets nettlærer 2015. Mandag mottok han prisen på årskonferansen for fleksibel utdanning i Norge (FuN).
Peer Andersen underviser i matematikk for grunnskolelærerutdanningen og på høgskolens nettbaserte lærerutdanning. Peer brenner for e-læring, og noen kjenner ham blant annet fra flere tidligere innlegg på bloggen vår.
Et hovedtema på FuN-konferansen var hva det er som gjør utdanning brukervennlig, og med særlig vekt på innovasjon og utvikling av pedagogisk bruk av teknologi.
Juryen sier i sin begrunnelse at Peer Andersen ikke nøyer seg med å følge oppgåtte stier i undervisningen. Han tenker nytt, bruker teknologien, prøver ut ulike verktøy og bidrar til å skape et digitalt læringsmiljø.
Studentene får spennende videoforelesninger, interaktive videoer og veiledning på nett.
– Ingen teknofreak
– Jeg liker å jobbe på nett, er ingen teknofrik, men synes det er spennende å utvikle metodikken og didaktikken. Her er mye upløyd mark, og det er moro å få det til, gjerne med nyttige verktøy som for eksempel Screencast-O-Matic og GeoGebra, sier Peer.
Han er også en nettlærer som liker å dele kunnskapen sin med kolleger. På Høgskolen i Telemark holder han kurs og er også populær konferanseinnleder om pedagogisk anvendelse av digitale verktøy.
I pedagogikken legger Peer vekt på studentenes behov og å være fleksibel og tilgjengelig for studentene. Står de fast, benytter han gjerne skjermopptak for å hjelpe dem videre.
Ved Høgskolen i Telemark har Peer nå vært i sju år. Han er fra Bergen, men har også 15 år bak seg ved Høgskolen i Finnmark.
To nasjonale priser til topplærere ved HiT
På under ei uke har to lærere ved Høgskolen i Telemark fått nasjonale hederspriser.
I tillegg til Peer Andersens pris mandag, fikk Runar Gundersen ved studiet i innovasjon og entreprenørskap sist onsdag prisen som Årets entreprenørskapslærer.
Se også:
- Pressemelding fra FuN om årets pris.
- Peer Andersen har i tidligere blogginnlegg delt personlige erfaringer med nettforelesninger (og eksempler).
- I et annet blogginnlegg forklarer Peer hvordan han bruker video i nettundervisningen.
- Peer har delt sine erfaringer ved å holde flere kurs for ansatte i regi av e@HiT. Disse har bl.a. handlet om Flipped classroom, om Skjermopptak (video) med Screencast-O-Matic og om Bruk av interaktive videoer. Det siste ble gjentatt som webinar under Lynkursdagen for ansatte ved HiT og HBV i forrige uke.