MOOC-utvikling er høyaktuelt, også ved Høgskolen i Telemark. MOOC står for Massive Open Online Course og handler i korte trekk om at en gjør utdanningstilbud tilgjengelig for hvem som helst, i stor skala.
Det å lage en MOOC er mer krevende enn å lage tradisjonelle kursopplegg. Jeg har skrevet en del her og der om hvordan lage en god MOOC. I stedet for å gjenta det her, lenker jeg heller til noen andre steder jeg har formidlet erfaringer om MOOC-utvikling, med en kort forklaring.
- I Synkron nr 2, 2014 kan du lese om «Hvordan utvikle en god MOOC». Synkron gis ut av Fleksibel Utdanning Norge og er tilgjengelig på web på http://issuu.com/fleksibel_utdanning_norge/docs/synkron_master2_2014nett__/16. Dette er en serie i tre deler hvor første del handler om pedagogiske og organisatoriske utfordringer. Andre del kommer for øvrig i neste nummer av Synkron (rett rundt hjørnet) og handler om problemstillinger knyttet til vurdering, teknologi og faglig innhold.
- På min private blogg har jeg blogget noen viktig erfaringer vi har gjort om MOOC-utvikling underveis i et pågående MOOC-prosjekt. Se for eksempel det siste innlegget med «tips til å overvinne fleksibilitetens forbannelse i MOOC-sammenheng»: http://gjemmesiden.blogspot.no/2015/02/fleksibilitetens-forbannelse-er-kanskje.html.
- Eventuelt les alle innlegg som er tagget med «MOOC», her: http://gjemmesiden.blogspot.no/search/label/MOOC (les gjerne nedenfra og opp).
- Innlegget «Mot en modell for mooc: Vi har ikke svarene, men spørsmålene» på konferansen MOOC for arbeidslivet (Oslo 26. mai 2014). Dette ligger på SlideShare, men jeg legger det også som en firkantet boks nedenfor for enkelhets skyld.
Du har kanskje erfaringer med MOOC-utvikling du også? Del gjerne ved å legge igjen en kommentar! Føl også fri til å spørre om du lurer på noe (enten i kommentarfeltet eller ved å kontakte noen av oss i e@HiT-prosjektet).
[slideshare id=35122012&doc=mot-en-modell-for-mooc-mange-sporsmaal-horgen-140526055300-phpapp01]