Det er lærer du skal bli, gjennom kroppslige og emosjonelle erfaringer!

USN løfter fram betydningen av kroppslig læring og emosjoner som sentrale kunnskapsfelt i lærerutdanningen og i klasserommet.

eDU Medieproduksjon har i samarbeid med professor og koreograf Trine Ørbæk, koreograf og dansepedagog Anita Vilenica, ni danserne fra Stiftelsen Studio Nille, Larvik ballettskole og skuespiller Line Ragnvaldsdatter Kaupang skapt videoessayet: Å forberede seg til praksis. Lærerstudenters kroppslige og emosjonelle erfaringer. Dette videoessayet handler om hvordan lærerstudenter kan bli bevisst hvilken betydning kropp, bevegelser og emosjoner har for hvilke valg de gjør i egen undervisningspraksis. Prosjektet er tilknyttet forskningsgruppene «Veiledning i profesjon og utdanning» og «BarneKraft», og forskningsprogrammet «Det er lærer du skal bli» (ble avsluttet 2022).

Dans som dramaturgisk grep i formidling av forskning

eDU Medieproduksjon v/Bjørn Thomassen har jobbet tett med Trine på innhold/form, og opptakene ble lagt til Sliperiet i Larvik i et industrielt miljø med eDU-kollega Barbora Klocová på foto. Det spesielle med produksjonen er at vi har anvendt dans som metode for å formidle forskningsfunnene som vi kobler sammen med presentasjon av teoretiske perspektiv og begrep som kan anvendes for å forske videre på denne tematikken. Det hele er klippet sammen til et videoessay på ca 11 minutter.

Hvilken betydning har kropp og emosjoner i lærerutdanning?

eDU Medieproduksjon har produsert et videoessay som konkretiserer hvordan kropp og emosjoner kan forstås i en klasseromskontekst og i profesjonsutdanningskontekst. Filmen legger vekt på hvordan hvilken betydning kropp, bevegelser og emosjoner har i relasjonen mellom lærerstudent/lærer og elev og hvilken betydning opplevelsen av egen kropp har for hvilke didaktiske valg lærerstudenter/lærere gjør i undervisningsøyeblikket. Formålet er å formidle funn på en enkel og inspirerende måte for alle som er opptatt av undervisning og lærerutdanning.

Manus/koordinering: Trine Ørbæk
Koreograf og dansepedagog: Anita Vilenica