Brev fra e-fronten: Mot, vilje og rom for prøving og feiling

Av | 06/04/2020
Liv Lofthus (USN eDU) skriver her om livet ved fronten da alt brått ble digitalt. (Foto: privat)

De siste ukene har jeg møtt undervisere som ganske plutselig har blitt nettundervisere. Mange har vært innom webinarene jeg har holdt, om nettdidaktikk for nybegynnere. Disse webinarene har blitt satt opp daglig etter at hele universitetet, for en periode, har blitt nettuniversitet.

Mens jeg skriver dette sitter jeg og leser nyeste utgave av forskerforum som kom i posten i dag. Her er selvfølgelig også «koronareformen» hovedsaken(e).

Redaktøren påpeker at det å brått legge om til nettundervisning i stedet for vanlige forelesninger kan være noe man går inn i med mismot, prestasjon- og teknologiangst.

Det jeg selv derimot sitter igjen med, etter alle disse møtene, er pågangsmotet og viljen og villigheten til endring og omstilling folk viser i disse helt spesielle tidene.

Hva lurer underviserne på, og hva trenger de nå?

Så hva er det jeg opplever at folk har lurt på, og hvilke forventninger har folk kommet inn i webinarene med?

Jeg tror mange har hatt behov for en trygging i det å vite at det finnes digital hjelp å få på USN, og også at det er mange andre undervisere som er i samme båt.

Det har også vært kjørt en hel del tekniske webinarer i denne perioden. Det er selvfølgelig ikke helt tette skott mellom hva som er teknikk og hva som er didaktikk i nettklasserommet. For å få gjennomført den didaktikken og aktiviteten man vil i nettklasserommet, er det helt nødvendig å ha noe av det tekniske på plass, både for å gjennomføre den undervisningen man har planlagt, og for å kjenne en trygghet når man setter i gang.

Fra ett av over 60 webinarer i regi av USN eDU de siste ukene.

Gjennom litt utprøving på webinarene, og ved å snakke om kommunikasjon og omgang mellom deltagerne i nettklasserommet, ser mange at det er enklere å gjennomføre denne typen undervisning enn man kanskje hadde sett for seg.

Etter å ha snakket med flere ansatte er det også en stor enighet om at dette er tiden for å prøve seg på nye ting, de opplever å bli møtt med raushet fra studentene, og gir dermed seg selv økt rom for prøving og feiling.

Som ansatt i eDU har jeg opplevd det veldig hyggelig å møte mange kollegaer fra andre avdelinger på universitetet som jeg ellers kanskje aldri ville ha truffet. Jeg er imponert over innsatsen som legges ned på alle institutter og avdelinger.

Lykke til videre med arbeidet, alle sammen!

Med vennlig hilsen
Liv Lofthus

Stipendiat/Universitetslektor ved USN eDU, enhet for digitalisering og utdanningskvalitet.

Se også:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *