Farvel til tavle og kritt! Møt «digitavlene»

Av | 20/04/2020

I disse Korona-tider står tavlene ubrukte i tomme auditorier, og mange lærere må finne digitale alternativer i sin undervisning. Noen har kanskje oppdaget «tavla» (whiteboard) i Zoom, mens andre finner mer avanserte løsninger. Hva som passer best kan være avhengig av fagets natur og situasjonen ellers, samt vaner, smak og behag.

Mange har allerede for lenge siden tatt i bruk digitale alternativer til tavle og kritt. Her skal vi møte noen undervisere ved USN, og deres alternativer. Først til Finn Aakre Haugen, dosent ved Institutt for elektro, IT og kybernetikk i Porsgrunn, som kommer med følgende farvel til tavla:

Nå er det slutt! Et 35 år gammelt forhold er over. Jeg har skilt meg fra krittavla.

Nå er det tid for «digitavla» – en fullblods PC med berøringsskjerm (Dell, Win10, 1TB) med penn og Powerpoint (med sin Tegn-meny).

Finn Aakre Haugen, dosent ved USN i Porsgrunn, har tatt farvel med tavle og kritt.
Finn Aakre Haugen, dosent ved USN i Porsgrunn, har nå tatt farvel med tavle og kritt.

I campusundervisning kobler jeg PC’en til lerretet i klasserommet eller auditoriet.

I offline (asynkron) nettundervisning tar jeg videoopptak fra PC-skjermen, mens jeg forteller og tegner og regner. Opptaket deles siden med studentene.

I online (synkron) nettundervisning deler jeg skjermen med studentene i Zoom, og tar også videoopptak.

5 lysark (tavler!) i Powerpoint blir til et pdf-dokument på 5 sider, som jeg deretter publiserer i Canvas.

Tegn-menyen i Powerpoint er det enkleste og beste verktøyet jeg har testet. Ikke enig? Ok – ikke noe å diskutere.

Å skrive matematikk for hånd har alltid vært en nytelse for min del. Håndtegning også. Er så fornøyd med å kunne gjøre dette digitalt! (Og slippe griseriet med kritt.)

Løp og kjøp! Når har det vært større sjanse for å få «ja» til kjøp av utstyr enn i denne koronatiden? Forflytning av midler fra hotellkontoen til pedagogiske verktøy-kontoen kan vel vurderes?

Her kan du se en nylaget video om min digitavle:

SMART Notebook og tegnebrett i lærerutdanningen

Peer Andersen mottar prisen som Årets nettlærer 2015 fra juryleder Ingeborg Bø.
Peer Andersen mottar prisen som Årets nettlærer 2015 fra juryleder Ingeborg Bø.

En annen som lenge har brukt digitale alternativer til krittavla er Peer Sverre Andersen, førstelektor i matematikk ved USN (og Årets nettlærer 2015).

Som Finn er også Peer en fan av håndskrift, men Peer har ikke PC med berøringsskjerm. Da blir et eksternt tegnebrett (eller skrivebrett) en god løsning for ham.

I tillegg foretrekker han å bruke funksjonaliteten som ligger i SMART Notebook, da den gir mange spennende muligher for matematikk rettet mot lærerutdanningen – som en ikke har i PowerPoint.

Her forteller Peer litt om «sin digitale tavle»:

Jeg har ikke tatt helt farvel med den grønne tavlen, men den brukes sjeldnere og sjeldnere til fordel for digitale løsninger. Også for campusbasert undervisning av lærerstudenter.

Løsningen jeg har brukt på stasjonære klasser er en kombinasjon av SMART Notebook og digitalt tegnebrett. Fordelen med dette er:

  • Jeg kan utnytte all funksjonaliteten som ligger i SMART Notebook.
  • Studentene kan enkelt få notatene fra timen i en pdf-fil etterpå.
  • Jeg kan ta opptak av timen slik at de som ikke hadde mulighet til å se den kan få sett den etterpå, samt at studentene kan bruke den til repetisjon
  • Lærerstudentene har behov for kompetanse i bruk av SMART board da det brukes mye i skolen. Ved at jeg bruker verktøyet selv får de se mulighetene som ligger i dette.

Jeg klarer ikke å finne noen vesentlige ulemper. Det eneste som kreves av utstyr er et tegnebrett som ikke koster mye lenger (800 kroner og oppover). Studentene setter også stor pris på at de kan få både notater og opptak av timene.

Her er en nylaget video som viser min digitale tavle:

Bruk iPad eller mobil til å håndskrive i Zoom

Om man hverken har en PC med berøringsskjerm (som Finn over), eller et digitalt tegnebrett (som Peer), finnes det også andre muligheter.

I en annen nylaget video viser Peer her hvordan et nettbrett (her iPad) eller en mobiltelefon kan brukes som «tavler»:

Bruk mobilen som dokumentkamera

Det finnes selvfølgelig enda flere løsninger. For eksempel brukte vi digitale dokumentkameraer allerede da undertegnede begynte å jobbe ved daværende HiT i 2001, og i den fleksible sykepleierutdanningen (nett- og samlingsbasert på deltid) som vi startet opp i 2002. Under et slikt kamera kan man blant annet tegne eller skrive for hånd på vanlig papir.

En av Peers kollegaer på Notodden, førsteamanuensis Kjetil Liestøl Nielsen ved Institutt for matematikk og naturfag, viser i denne nylagede videoen hvordan en vanlig mobiltelefon kan brukes som «dokumentkamera» og deles med andre i Zoom, for eksempel i forbindelse med en digital muntlig eksamen – nå mer aktuelt enn noengang:

Observante seere vil også oppdage at hele 3 utgaver av luringen Kjetil opptrer samtidig i videoen…

Bruker DU en annen digital tavle? Del den med oss!

Det finnes mange flere mulige varianter av digitale tavler, blant annet er Padlet – «oppslagstavla» som man i samarbeid kan henge opp «lapper» på – en sterk favoritt hos stadig flere.

Beskriv gjerne DIN «digitavle» i en kommentar nedenfor. Hvis du også lager en video om bruk av den gjør ikke det noe heller, men det må du jo ikke 🙂

Se også:

2 tanker om “Farvel til tavle og kritt! Møt «digitavlene»

  1. Peer Andersen

    Takk for hyggelig melding Svend Andreas. Ja Ipad fungerer utmerket sammen med Zoom. Det gir mange muligheter som du er inne på. I tillegg gir deg ogås mulighet for å diskutere demonstrere og diskutere ulike apper i undervisningen. Dette er særlig aktuelt innenfor lærerutdanning siden mange grunnskoler nå bruker Ipad i undervisningen.

    Til undervisning og nettundervising i matematikk (lærerutdanning) foretrekker jeg imidlertid å bruke SMART Notebook og digitalt skrivebrett (og fortrinnsvis gode gamle Acecad brettet). Det henger sammen med at det gir muligheter for håndskriving samtidig som en også kan utnytte funksjonaliteten som en har på et SMART Board som er særlig nyttig i lærerutdanning. Hva som er det beste verktøyet i ulike situasjoner er imidlertid litt avhengig av fag og hva en selv foretrekker.

    Det som imidlertid er mest spennende er å veksle mellom ulike verktøy og bruke det seg egner seg best i ulike situasjoner. I en typisk nettøkt varierer jeg gjerne mellom 4-5 digitale verktøy som ligger klar på maskinen når jeg starter økten. Typiske verktøy jeg bruker er gjerne en liten innledning med PowerPoint, SMART Notebook. I tillegg bruker jeg gjerne GeoGebra og Excel underveis og ofte også en virtuell kalkulator. Hvis en i Zoom bruker deling av deler av skjerm og gjør litt jobb med å tilpasse verktøyene til ruten som skal deles så fungerer dette fint som bare det.

    Svar
  2. Svend Andreas Horgen

    Veldig bra innlegg. Jeg har også prøvd å bruke Zoom + iPad i administrative møter, og i stedet for å bruke PowerPoint til å presentere noe, har jeg brukt en tegne-app. Det fungerer godt å koble iPad på et Zoom-møte som kjøres med vanlig datamaskin. Det er bare å bruke en ledning (eller trådløst) og så dele skjerm i Zoom med «Share screen» og så velge å dele iPad med trådløs eller kabel. Like enkelt som å dele skrivebordet sitt. iPad fungerer slik som en flott ressurs og åpner for nye muligheter. En kan tegne med iPad-pencil, zoome med fingrene og bruke apper som egner seg til å vise fram ting.

    Jeg liker appen Concepts. Den har gode tegneverktøy, og et uendelig stort lerret. Andre app-er har «én side» som begrensning, men jeg liker å kunne utvide lerretet så mye jeg vil i alle retninger. Concepts er også bygget for å zoome inn og ut av (det har såkalt vektor-grafikk). Slik kan jeg vise det store bildet, og zoome inn på detaljer ved behov.

    Så ja til mer av denne bruken av digitale tavler som fremmes i dette innlegget!

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *