Økt satsing på e-læring innenfor høyere utdanning gjenspeiles i HiT’s strategiske plan for 2010-2014, der høgskolen vil bli blant de beste innen bruk av IKT i undervisning og forskning. E-læring fremmer nye undervisningsmetoder forankret i fagdidaktikken.
Flipped Classroom, eller ”omvendt undervisning”, er en pedagogisk modell for læring som blant annet har tatt av i USA. Kort fortalt går det ut på at studentene går fra å være passive mottakere av kunnskapsstoff, til å bli aktive medlærere. Omvendt undervisning snur tradisjonell undervisning ved å gi studentene instruksjon og gjennomgang av fagstoff utenfor klasserommet (for eksempel ved at foreleseren publiserer sin forelesning i form av video). Tiden som før ble brukt til forelesning i klasserommet brukes nå til studentaktive læringsaktiviteter – som løsning av oppgaver, fremlegg, seminar, refleksjoner etc. Klasseromsaktivitetene ansees som ryggraden i omvendt undervisning.
Jeg har tidligere erfaring med å filme avanserte sykepleieferdigheter som legges ut til studentene. Jeg har sett at de bruker disse filmene flittig i forkant av og under ferdighetstrening i simuleringssenteret. Uten å ha tilstrekkelig vitenskapelige data, tror jeg dette har ført til at strykprosenten i praktisk test i disse ferdighetene som før var høy, nå er nærmest lik null. Disse erfaringene har gitt meg lyst til å utforske omvendt undervisning også i andre emner.
Så nå har jeg ”flippa” i to emner for bachelorstudenter på 2. året heltid i sykepleie. I praksis betyr dette at jeg gjorde et kort skjermopptak av en ppt. Opptaket ble laget med Camtasia Studio, (programvare for skjermopptak). Powerpointen hadde jeg tidligere brukt i en to timers forelesning. Nå ble denne strammet inn til 2 x 11 minutters video. Opptaket ble deretter lagt ut i Fronter til studentene. I god tid før vi skulle treffes la jeg ut en snarfilm (34 sek) tatt opp med IPhone der hensikten var å motivere studentene til å se gjennom skjermopptaket før de kom inn på Campus. Snarfilmen ble publisert på Fronter og på studentenes Facebook-side. Da jeg traff studentene i klasserommet forutsatte jeg at de hadde sett på skjermopptaket av Powerpointen, og vi brukte dermed tiden til å løse læringsoppgaver som jeg hadde utarbeidet. På slutten av timen tok vi en felles oppsummering i plenum. Neste gang jeg lager læringsaktiviteter skal jeg bruke Kahoot – som er et genialt lite, enkelt og gratis verktøy til å utarbeide en kunnskapsquiz. Jeg testet det i helgen og det var både morsomt og lærerikt.
Etter to omganger med omvendt undervisningen har jeg gjort meg noen erfaringer. Det er ressurskrevende å lage skjermopptak, men på den andre siden sparer man tid som før ble brukt til forberedelser av forelesningen. Skjermopptaket kan anvendes flere ganger og kan enkelt redigeres ved eventuelle endringer eller tilføyelser av fagstoff. En av de viktigste suksessfaktorene i produksjonen er tilgang på tilgjengelige programvareløsninger og ikke minst teknisk support. Her har vi en vei å gå. Tidligere stress (positivt?) i forkant av en forelesning for 100 studenter, ble nå snudd til en positiv forventning om meningsfulle og engasjerende læringsaktiviteter sammen med studentene.
Jeg erfarte dermed en endring av den tradisjonelle lærerrollen. Der jeg tidligere var en dosent av nytt kunnskapsstoff ble jeg nå en aktiv medveileder i studentens kunnskapstilegnelse. Jeg har erfart hvor viktig det er at studentene møter forberedt. I mitt tilfelle gjaldt det ca halve kullet, og det kan kanskje skyldes studentenes forventninger som passive mottakere av kunnskap når de er i klasserommet? De studentene som derimot møtte forberedt gav svært positive tilbakemeldinger og mente at denne formen for læringen økte deres sjanser til å nå læringsutbyttene i emnet.
Innlegg ved Rita Li, høgskolelektor i bachelor for sykepleierutdanning ved HiT.
Så bra Rita. Veldig viktig at du deler dine erfaringer og entusiasme vedrørende «omvendt undervisning». Jeg tror nevnte pedagogiske tilnærming vil motivere studentene til mer aktivt å ta del i egen læringsprosess. Håper at vi i videreutdanningen i psykisk helsearbeid også kommer i gang med «omvendt undervisning».
Gro Frøyen
Takk for god tilbakemelding. Jeg tror dette er starten på en helt ny utdanningstrend og det gleder meg at flere vil være med. Lykke til Gro.
Hei – takk for at du deler erfaringen din. Jeg ser at en slik måte å lære på brukes bredt og at det er god teoretisk støtte for at dette fremmer læring. Har ikke brukt det mye selv ennå, men din post inspirerer til å se etter flere muligheter. Hører gjerne mer fra deg, spesielt dersom du finner ut mer om det å få studentene til å møte forberedt. Her har vi alle felles utfordringer knyttet til (både studenter og læreres) forforståelse om hva undervisning er og hva læring er. Interessant tematikk! Jeg jobber med master i formgiving på Notodden og forsker på lærerutdanning og formgiving, så denne tematikken er sentral for meg. Lykke til videre!
Utrolig bra, Rita!! Håper flere av oss kan lære dette.
Vh Aud Karin
Tusen takk Aud Karin. Jeg håper også at vi er mange som kan bruke denne metoden da jeg har så stor tro på at det er hensiktsmessig for studentenes læring!
Takk for god tilbakemelding. Det er gøy å kunne være til inspirasjon! Jeg erfarer som deg at både lærerens og studentenes deltakerforutsetning er en avgjørende faktor for at omvendt undervisning bidrar til læring. Jeg har noen tanker om hvordan vi kan jobbe med det, og deler gjerne når jeg har gjort noen erfaringer! Lykke til med ditt arbeid også.
Dette var veldig spennende og jeg blei glad over å både se den pedagoiske tilnærmingen og ikke minst at du velger Camstasia som jo er et «lavendetilbud» som «alle » kan få til. Jeg har jobbet med en slik innfallsport med min andre hatt (professor i medisin i Bergen), og ser at dette ikke minst er kraftfullt der studenter er utenfor institusjonen i perioder
Dette er et godt eksempel jeg kan ta med meg inn i videre arbeid mved HIT ( i styret). Ha en fredfull julehelg.
Godt nytt år! Det gleder meg at du både som fagmann og ikke minst som styreleder syns at dette er spennende. Din interesse sammen med kunnskap og engasjement fra e-læringsgruppen gjør det morsomt og mulig å arbeide med alternative læringsmetoder ved HiT. Jeg ser frem til videre arbeid.
Tilbakeping: Jeg har flippa! Omvendt undervisning i sykeplei...