Vellykka lynkursdag for ansatte ved HiT og HBV

Av | 16/11/2015

Torsdag 5.11 arrangerte e@HiT for tredje gang Lynkursdagen for ansatte, med en rekke korte nettkurs, eller webinarer, om e-læring og pedagogisk bruk av IKT.

Denne gang ble også ansatte ved HBV (Høgskolen i Buskerud og Vestfold) invitert til å delta. Vi blir jo alle medarbeidere i nye HSN (Høgskolen i Sørøst-Norge) fra 1.1.2016.

e@HiT, her ved Rita Li, arrangerte Lynkursdagen for tredje gang.

Lynkursdagen ble arrangert for tredje gang i regi av e@HiT – her ved Rita Li under webinaret «Hvordan lærer vi i 2020?» Rita og 20 andre følger Susanne Koch fra Norgesuniversitetet via Skype for Business.

Det var ca. 55 kursdeltakere på Lynkursdagen, noen flere enn forrige gang, våren 2015. Denne gang var det ca. 30 ansatte fra HiT og 25 fra HBV som deltok. De fleste deltok på 3 kurs hver, totalt altså mellom 100 og 150 kursopplevelser.

En times nettkurs via Skype for Business

Forrige lynkursdag foregikk via begge de to webkonferansesystemene OmniJoin og Lync – som nå heter Skype for Business. (Se fyldig omtale av vårens lynkursdag i tidligere blogginnlegg).

Denne gang ønsket vi primært å benytte Skype for Business, kun ett av kursene ble holdt via OmniJoin. Både ved HiT og HBV er Skype fB innført som basis programvare for alle ansatte.

Erfaringene viser at det fortsatt er noen tekniske (og selvsagt også pedagogiske) utfordringer med Skype fB i kurs- og undervisningssammenheng, vi opplevde noen tekniske problemer underveis. (Kontakt gjerne e@HiT, eller skriv kommentar nedenfor, ved spørsmål eller flere erfaringer.)

Evalueringen etter Lynkursdagen viser uansett at mange fikk godt utbytte av kursene og at det alt i alt ble en vellykka kursdag, også denne gang. Vi ønsker derfor å fortsette med denne kursformen, men forbedre den hver gang.

Noen klipp fra evalueringen:

Fortsett med gode og nyttige kurs. Kanskje følge opp med egne «prøvinger». Også skreddersydde kurs for emner og utdanninger. Involvere ledere i større grad?
Likte den litt uformelle formen på webinar. Veldig nyttig å høre erfaringene kursholderne hadde med nettbasert undervisning.
For HBV-ansatte tror jeg vi bare trenger noen flere dagers varsel. Jeg vil i alle fall fremsnakke konseptet. Supert opplegg og fantastisk måte å gjøre hverandre bedre på!
Meget bra presentasjon, gjennomarbeidet og lett å forstå. Jeg prøvde å lage en interaktiv video etter å ha tatt kurset, og det gikk bra.
Digitale verktøy (videofeedback, blogg, wiki, digitale fortellinger) ble presentert tett knyttet opp mot oppbyggingen av studiet, undervisning og tilbakemeldingspraksis. Dette gjør at det oppleves overførbart til andre studier og fikk meg til å reflektere over hvordan jeg kan bruke lignende verktøy. Kurset var inspirerende.

Temaene for Lynkursdagen 5. november 2015:

Smart læring – digital studieteknikk (Kursbeskrivelse)
Fronter – bruk av prøveverktøyet (Kursbeskrivelse)
Hvordan lærer vi i 2020? (Kursbeskrivelse)
Bruk av interaktive videoer (Kursbeskrivelse)
E-læring i utdanningen – systematisk implementering av digitale verktøy (Kursbeskrivelse)
Digital eksamen (Kursbeskrivelse)
Når undervisning flyttes fra campus til nett – avgjørende kvalitetskriterier (Kursbeskrivelse)

Se også:

En tanke om “Vellykka lynkursdag for ansatte ved HiT og HBV