Hva er god kvalitet for e-læring i høyere utdanning?

Av | 19/08/2015

The universal right to education for all.

Nylig utgav International Council for Open and Distance Learning (ICDE ) en rapport om kvalitetsmodeller i nettbasert og åpen utdanning. ICED er en stor global medlemsorganisasjon for åpen, desentralisert, fleksibel og nettbasert utdanning, inkludert e-læring. Medlemmene kommer fra 60 ulike land og er representert ved institusjoner, utdanningsmyndigheter, kommersielle aktører og enkeltpersoner.

Rapporten gir et globalt overblikk og er en «must-read» for alle som er opptatt av kvalitet i utdanning. Den kommer blant annet med anbefalinger om hvordan man kan kvalitetssikre e-læring. Den viktigste av de 11 anbefalinger de kommer med er å skape en kultur for informasjons- og kunnskapsdeling innen utdanningssektoren i stedet for at alle utvikler sine egne løsninger. Dette forutsetter nasjonalt men også internasjonalt samarbeid. Andre anbefalinger de kommer med er blant annet:

  • Oppmuntre, tilrettelegge og støtte forskning og stipend innen kvalitet
  • Oppmuntre, tilrettelegge og støtte implementering av kvalitetssikring knyttet til nye former for undervisning
  • Støtte faglig utvikling, særlig gjennom dokumentasjon av beste praksis og utveksling av informasjon

Det antas at innen 2030 vil så mange som 414.2 millioner studenter bli registret i høyere utdanning. Svært mange av disse vil ta sin utdanning innen åpen og/eller fleksibel utdanning (som antas å bli mainstream). Betydningen av rapportens anbefalinger bør derfor ikke undervurderes.

Løp og les!   http://icde.typepad.com/quality_models/

Se for øvrig dette tidligere blogginnlegget om kvalitetsnormer for nettbasert utdanning.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *