Mange studenter synes at tradisjonelle forelesninger er lite motiverende, og kan kanskje bli litt «søvnige». Men se på disse blikkene, se hvordan disse studentene følger med:
Det er ikke rart, fordi her har professoren trigget både nysgjerrighet, motivasjon og engasjement. De er aktive, de lærer veldig mye og de synes dette er gøy.
TBL står for team based learning (teambasert læring) og er et spennende konsept som kan brukes i forelesninger og annen undervisning for å engasjere, motivere og aktivisere studentene. Du bør se hele filmen (på 6 minutter) nedenfor, og du kan lese mer om opplegget på bloggen til det medisinske fakultet ved NTNU.
Teambasert læring – Det medisinske fakultet – NTNU from NTNUs Multimediesenter on Vimeo.
I e@HiT-prosjektet jobber vi blant annet for å bruke digitale verktøy i undervisning og læring, både på campus og på nett. En observasjon er at dette ikke er veldig avansert bruk av IKT, men det gjør etter min mening ikke noe. Pedagogikk er (mye) viktigere enn teknologi. Jeg ser dessuten for meg mange digitale læringsaktiviteter som kan følge i kjølvannet av en slik undervisningsøkt for å forsterke læringen og spirene som ble sådd i timen.
Hva synes du? Er dette noe du kunne brukt i din undervisning? Eller har du kanskje erfaring med TBL fra egen undervisning? Hvilke digitale læringsaktiviteter kunne en eventuelt kjørt i forkant og etterkant for å underbygge TBL?