Tid for simulering og digitale tvillinger

Det er dessverre tiden for å holde avstand, og den tiden kan komme til å vare. Jeg underviser automatiseringsteknikk og har i mange år lagt opp til praktiske oppgaver i emnene (se figur 1). Det er da fullt av studenter i klasserommene, og jeg flyr rundt og veileder og diskuterer. Det er tett kontakt, og det blir gjerne litt snufsing og nysing etc. etter slike seanser. Mye tyder på at høsten blir annerledes – kanskje neste vår, også. Det er til å snufse av.

Figur 1: Gjesteblogger Finn Aakre Haugen med studenter i klasserommet.

Hva gjør jeg da, som underviser?

Det er tid for tvillinger – digitale! Den digitale tvillingen – et nyord i industrisammenheng, forresten – er i prinsippet en simulator (latin: simulare = etterlikne) i form av et program som kjører på en datamaskin. En digital tvilling kan også inkludere en digital representasjon av den fysiske utformingen, f.eks. et 3D-bilde.

Figur 2 viser skjermbildet av en digital tvilling jeg har laget av en fysisk vanntank der nivået skal reguleres automatisk:

Figur 2: En digital tvilling av en fysisk vanntank.

Den digitale tvillingen står ikke langt tilbake for sin fysiske tvilling. Og den har sine fordeler:

  • Den kan brukes når som helst og hvor som helst (der du og din PC befinner seg).
  • Den kan lages i så mange kopier du måtte ønske – alle vil få.
  • Den kan herjes med uten å bli ødelagt.
  • Ingen blir smittet.

Du kan lage studentoppgaver som har så å si samme læringsutbytte som i oppgaver med fysisk utstyr, bortsett fra at studentene går glipp av lyden, lukta, den taktile opplevelsen, m.m.

Jeg har allerede mange digitale tvillinger på lager, og siden mine studenter lærer programmering, skal de utvikle noen selv også.

Det er, som sagt, tid for å tenke på digitale tvillinger for undervisning.

Hvordan kan du ta i bruk digitale tvillinger i dine egne emner?

Kan du lage noen selv? Kanskje du kan kjøpe noen?

Hilsen Finn Aakre Haugen, dosent ved Institutt for elektro, IT og kybernetikk (TNM/EIK)

Mer:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *